17 de diciembre de 2013

ST ANDREU CruïllaComú2013

Durant aquest primer trimestre dins del marc de preparació del Pessebre Vivent, hem participat en un projecte del col·lectiu el Parlante.
La segona escena del Pessebre Vivent ens parla de Josep i Maria cercant posada, i ningú els acull, venen del nord, de Galilea, no els coneixen, ella està embarassada... són una font de problemes i ningú els vol acollir.  Aquesta escena no pot quedar ancorada només en el passat, l’Evangeli s’encarna en els valors que vivim les persones, i cal veure que ens pot dir als homes i dones d’avui.
Hem tingut l’oportunitat de lligar la reflexió sobre aquesta escena amb el projecte La Cruïlla Comú. Un projecte que ens permet pensar com veiem als altres i com ens veuen ells a nosaltres, ens permet fer reflexió crítica sobre la nostra identitat, promou el respecte a la diversitat, sensibilitza sobre la gran riquesa de ser acollit i acollir, és a dir de compartir el que som i com som amb els altres, i que també els altres comparteixin amb nosaltres la seva pròpia manera de ser, i es reflexiona sobre com tot això enriqueix les persones.
Fomenta també el sentit crític, permet una altra mirada als mitjans de comunicació, i veure com, sovint, són aquests els que marquen els nostres estereotips.
Es basa en quatre tallers:
El primer consisteix en veure diferents imatges i situar-les a diversos llocs del món, per adonar-nos que sovint tenim una imatge ben errònia de llocs diferents als nostres. També permet fer una reflexió sobre qui ha influït perquè tinguem aquesta imatge al cap quan pensem en Colòmbia, en EEUU, en Marroc o Xina.

El segon taller es centra en com els mitjans ens donen la informació sobre la immigració: Molt tendenciosa? Depèn del canal televisiu? Si és una notícia o un videoclip per vendre música, ens ofereixen la mateixa visió? Per tant és un taller que permet fer una reflexió profunda sobre la manipulació dels mitjans, i sobretot com ens posicionem nosaltres com a espectadors.

El tercer taller ens permet fer una altra mirada, quina visió tenen dels europeus els nens xinesos? Què suposa per uns nens viure allunyats dels seus pares, que han immigrat, el retrobament familiar i l’adaptació a una nova cultura? I quan som nosaltres els que immigrem? Com hi vivim? Tenim ganes de tornar a casa? Com volem ser tractats?

Finalment el darrer taller és un role playing, l’alumnat s’ha hagut de posicionar en el rol que els ha tocat i s’ha creat un “programa televisiu” a classe, amb personatges convidats i un públic molt i molt actiu, que, com en molts programes reals, sovint “perdien els papers” i aplaudien o cridaven seguint ordres del productor. Va ser un bon descobriment veure que sovint tot està manipulat.

Tot el projecte queda enregistrat, part de la gràcia està en que tots aquests tallers passen davant d’una càmera, una gran experiència per tots els que hi vam participar, no és fàcil parlar davant de les càmeres, al principi “talla” una mica, però a poc a poc es fa més fàcil i te n’oblides... Amb tot el material s’edita un vídeo que també convida a la reflexió.




De 8 hores gravades per què se'n trien unes i d'altres no? Hi ha gent que ha parlat poc i surt molt? Hi ha companys que han parlat poques vegades però la seva opinió sí ha sortit? Es podria haver fet un vídeo molt diferent? Hem dit alguna cosa que no voldríem haver dit, però s’ha escapat, i surt? M’he sentit còmode? M’ha fet vergonya veure’m?

 Us inserim un àlbum amb un seguit d'imatges realitzades durant el projecte i el dia de l'estrena del vídeo



 Volem acabar aquest post amb un esquema de les competències treballades durant tot el projecte


I també amb les opinions que heu expressat, les que vàrem penjar a la sala el dia de l'estrena








Aprofitem per agrair a les famílies que vàreu poder compartir l'estrena amb nosaltres, sobretot perquè amb la vostra presència i les vostres intervencions el projecte es va fer més gran i millor.
I ara només resta que gaudiu del video tots aquells que no vàreu poder estar a l'estrena: